Executieve functies: Reactie-inhibitie.

Reactie-inhibitie is simpel gezegd: Eerst even de kat uit de boom kijken en niet overal direct op reageren.

Kinderen kunnen erg verschillend reageren op nieuwe, onbekende situaties.

Impulsieve kinderen reageren direct en zonder na te denken over de gevolgen. Ze hebben moeite om op hun beurt te wachten en schreeuwen overal door heen of ze zien iets nieuws in de gymzaal waar ze erg enthousiast van worden en ‘vliegen’ daar zonder op of om te kijken op af. Dat het storend is dat ze overal door heen schreeuwen of dat het onveilig is om in de gymzaal zonder uitleg iets nieuws te gaan doen, daar denken ze niet over na.

“Denkertjes” reageren niet direct. Ze zetten eerst alles op een rijtje, denken na over de gevolgen, voeren hun taken geordend uit en ze reageren pas als ze zeker zijn van hun zaak. Ze vragen toestemming als ze niet zeker weten of iets wel mag. Ze vragen hulp als ze onzeker zijn of iets niet weten. “Denkertjes” mogen zich wel eens wat vaker laten horen.

Wat kunnen ouders doen om hun kinderen te leren hun impulsen te onderdrukken?

Leer kinderen dat ze even moeten wachten als ouders met elkaar in gesprek zijn. Gebruik hiervoor steeds hetzelfde seintje, bijvoorbeeld: even een arm op de schouder van het kind leggen.

Speel spelletjes waarbij ze op hun beurt moeten wachten of juist heel snel moeten reageren.

Zorg voor een gezellige sfeer bij spelletjes, zodat wachten op hun beurt de moeite waard is.

Stel duidelijke regels op voor het gezin en vraag naar de gevolgen als iemand zich niet aan de regels had gehouden.

Kinderen die leren zich even in te houden in vreemde situaties zullen minder in de problemen komen.