Executieve functies: Plannen en organiseren

Jorrit en Marije gaan op wereldreis. Ze hebben een plan gemaakt over de landen die ze willen bezoeken en ze hebben ontdekt welke zaken ze per land moeten regelen.

Jorrit hield als kleuter al van bouwen met Duplo en later met Lego. Hij moest dan eerst bedenken wat hij precies wilde bouwen. Voordat hij echt kon beginnen moest hij de goede steentjes in de juiste volgorde klaarleggen. Tevens moest hij nadenken over het tijdstip waarop hij wilde beginnen om zijn bouwwerk af te kunnen krijgen. Vlak voor het eten of vlak voor ‘bedtijd’ waren dus geen geschikte momenten. Met behulp van de bouwtekening kon hij dan stap voor stap zijn bouwwerken gaan maken.

Het oefenen met Lego kwam hem later goed van pas bij het bouwen van hutten in het bos. Ook hier zorgde hij ervoor dat hij een bouwplan had en dat hij alle materialen klaar had liggen. Als er vrienden kwamen om hem te helpen maakte hij een taakverdeling, zodat iedereen wist wat hij moest doen en ze samen konden werken.

Marije kon goed leren op school. Ze had haar zaakjes altijd heel goed voor elkaar. Ze maakte elke week een planning in haar agenda. Ze kon goed vooruitkijken en wist welke dingen ze eerst zou kunnen dingen en welke huiswerktaken nog wel even konden wachten . Ze was goed in staat om haar planning aan te passen als dat nodig was, bijvoorbeeld als er toetsen werden verschoven naar een andere dag. Ze ruimde haar bureau elke dag netjes op en legde al de boeken en schriften die ze de volgende dag nodig had in keurige stapeltjes klaar. Haar werkstukken zagen er altijd verzorgd en overzichtelijk uit.

Hoe hebben de ouders van Jorrit en Marije hun geleerd om goed te plannen en te organiseren?

Jorrit en Marije moesten hun wasgoed en hun speelgoed altijd zelf opruimen. Netjes en op de goede plek. Zo leerden de kinderen er verantwoordelijkheid voor te nemen. De ouders stimuleerden de kinderen om hun school- en huiswerk zelf te doen en hun eigen zaakjes te regelen.

Nu Jorrit en Marije op wereldreis gaan is het een geluk dat ze al jong hebben geleerd om te kunnen plannen en organiseren. De voorbereiding van hun reis wordt daardoor een stuk gemakkelijker.